Background
7.8.2020

Myssystä: Suh­tau­tu­mi­sen merkitys

Olen miettinyt paljon sitä, miten me suhtaudumme toisiimme. Onko mielikuva ja ajatus toisesta negatiivinen vai positiivinen? Onko se tullut kokemusten vai kuulopuheiden kautta? Miten mielikuva vaikuttaa sanoihimme ja etenkin elekieleemme, joka kattaa suurimman osan viestinnästämme? Miten tämä kaikki vaikuttaa siihen, millaisen yhteyden saamme luotua? Ja terapiatyötä tehdessä, miten se heijastuu asiakassuhteeseen?


Syy, miksi olen tätä miettinyt on se, että minulla on joskus erilainen kuva lapsesta kuin vanhemmalla tai opettajalla. Näen usein iloisen, joskus mököttävänkin lapsen, joka yrittää tehtävän kanssa joskus enemmän, joskus vähemmän, mutta yrittää. Arvostan ja sanoitan yrittämistä, ensi kerralla sitten lisää. Painotan kehuja ja pyrin hakemaan sitä pientäkin hyvää menneestä tunnista.


Se voi olla helppoa, koska näemme kerran viikossa, hoidossa tai koulussa lapsi on enemmän, ja kotona vielä enemmän. Mikä merkitys sillä kuitenkin on, tuleeko hyvää palautetta kerran viikossa vai useamman kerran viikossa, jopa päivittäin? Olen sitä mieltä, että jokaisessa lapsessa on jotain hyvää, on se sitten tietämys peleistä tai karkeista. Jokaisesta päivästä olisikin tarpeen miettiä se hyvä, onnistunut asia. Vaikka illalla nukkumaan mennessä miettiä yhdessä ääneen, mikä tänään onnistui? Saitko sukan jalkaan itse? Jaksoitko syödä ruokaa viisi lusikallista? Oliko satukirjan kuunteleminen kivaa?


Sen pienen hyvän saaminen peruslukemilla olevilta kasvoilta kädet puuskassa ollen verrattuna iloisilta kasvoilta, peukkua näyttäen, kertoo kuitenkin enemmän lapselle. Hän saa enemmän irti olemuksesta, joka on iloinen. Tällaista olemusta on miellyttävämpi lähestyäkin ja hyvin menneitä asioita saattaa alkaa löytyä vanhemmaltakin.

profiilikuva-me.jpg

Anna-Maria Koskela

Toimintaterapeuttiyrittäjä Parkano-Kihniö-alueelta. Kirjoitan siitä arjesta, jota työssäni kohtaan. Minulle saa myös ehdottaa kirjoitusten aiheita. 

Sähköpostiosoitteeni on ansku @ toimintaterapiaamiko.fi (välit pois)